Dołącz do naszego newslettera już teraz!
Nie przegap nowości w sklepie!



Wywiad przeprowadzony przez pisarkę Barbarę Sęk

Barbara Sęk: Twoje życie wypełnia sport i literatura. Tym się zajmujesz, tym zarażasz. Wydawać by się mogło, że to dwa odległe światy. Jakie są punkty styczne pomiędzy pisaniem, które wymaga bezruchu i sportem, który nie pozwala usiedzieć w miejscu? Czy da się to połączyć i jak, mając raptem dwudziestoczterogodzinną dobę? Michał Filipiak: Kilka lat temu […]

Barbara Sęk: Twoje życie wypełnia sport i literatura. Tym się zajmujesz, tym zarażasz. Wydawać by się mogło, że to dwa odległe światy. Jakie są punkty styczne pomiędzy pisaniem, które wymaga bezruchu i sportem, który nie pozwala usiedzieć w miejscu? Czy da się to połączyć i jak, mając raptem dwudziestoczterogodzinną dobę?

Michał Filipiak: Kilka lat temu codzienna aktywność fizyczna została włączona (i to jako podstawa) do słynnej piramidy żywieniowej rekomendowanej przez Światową Organizację Zdrowia. W klubach fitness, w parkach, czy na kortach tenisowych spotykamy studentów, pracowników biurowych, menedżerów i prezesów korporacji, a także dzielne fit-mamy wychowujące małe dzieci. Introwertyków i ekstrawertyków. Młodych i seniorów. Świadomość korzyści płynących z codziennej aktywności fizycznej rośnie, ale wciąż jest jeszcze sporo do zrobienia.

Postanowiłem podjąć się misji zarażania dzieci sportem. Lubię robić oryginalne rzeczy, dlatego jako podstawową formę przyjąłem literaturę. W swoich książkach staram się prezentować aktywność fizyczną jako dobrą zabawę, rozwój pewnych kompetencji, a także wspaniałą szkołę wartości takich jak pracowitość, uczciwość, czy odpowiedzialność. W ten sposób powstał Magiczny Świat Sportu. Ostatnio żyję w nim prawie przez całą dobę 🙂

Dalszy ciąg wywiadu: kliknij tutaj

Premiera książki "Fredzio Jakotaki i świat tenisowych wartości Mariusza Fyrstenberga"

Odwiedźcie turniej Sopot Open 1 sierpnia podczas KIDS DAY!

Serdecznie zapraszamy wszystkie dzieci w wieku 5-12 lat wraz z rodzicami, trenerami i opiekunami na wyjątkowe tenisowe wydarzenie:
PREMIERĘ KSIĄŻKI DLA DZIECI POD TYTUŁEM „FREDZIO JAKOTAKI I ŚWIAT TENISOWYCH WARTOŚCI MARIUSZA FYRSTENBERGA”.

Spotkania odbędą się na kortach Klubu Tenisowego Arka Gdynia w ramach KIDS DAY podczas zawodowego turnieju SOPOT OPEN w środę (01.08.2018) o godz: 12:00 oraz o 18:00.

Dla uczestników zaplanowano:
– spotkanie z wybitnym polskim tenisistą i dyrektorem turnieju Sopot Open – Mariuszem Fyrstenbergiem,
– spotkanie z autorem Michałem Filipiakiem,
– możliwość zakupu książki z autografem Mariusza Fyrstenberga,
– animacje tenisowe z bohaterami książek dla dzieci o przygodach redaktora Marchewki,
– oglądanie meczów profesjonalistów.

Zapraszamy!!!

Tenisowe lekcje wf-u. "Dzieciaki do rakiet"

Dzisiaj o tenisie w szkołach podstawowych. Wywiad z nauczycielami panią Zofią Adamczewską i panem Piotrem Zielińskim. Ich placówka (Szkoła Podstawowa nr 35 w Poznaniu) od kilku miesięcy uczestniczy w programie upowszechniania tenisa BGŻ BNP Paribas i Polskiego Związku Tenisowego.

Redaktor Marchewka (RM): Wasza Szkoła jako jedna z 50 w Polsce bierze udział w akcji „Dzieciaki do Rakiet”. Co zadecydowało o tym, że zgłosiliście chęć udziału w programie?

Zofia Adamczewska (ZA): Nasza szkoła ogólnie bardzo „lubi” sport i sportowe przedsięwzięcia. Poza sekcją koszykówki i treningami piłki nożnej od 10 lat odbywają się u nas zawody na ergometrze wioślarskim dla klas IV-VII, a od 3 lat dla klas I-III na szczeblu szkolnym i międzyszkolnym. Również ciekawość i chęć podjęcia się nowego wyzwania i spróbowania swoich sił w tenisie skłoniła nas do wzięcia udziału w akcji „Dzieciaki do rakiet”.

RM: Podczas szkolenia w ramach akcji „Dzieciaki do Rakiet” nauczyciele zwracali uwagę na aspekty techniczne utrudniające prowadzenie tenisowych „wuefów”. Wy doskonale radzicie sobie z wszystkimi przeciwnościami. Czy mając już kilka miesięcy doświadczenia potraficie jednoznacznie stwierdzić, że tenis może zagościć w polskich szkołach?

Piotr Zieliński (PZ): Uważamy, że jak najbardziej tak!!! Wystarczy chcieć! Nie zawsze jest łatwo prowadzić zajęcia z 25-osobową grupą na małej sali, bo akurat tak wypada w planie, ale wszystko jest do dogadania i dogrania. Dyrekcja naszej szkoły, podobnie jak my, jest zachwycona akcją upowszechniania tenisa i dla jej realizacji w miarę możliwości dopasowuje plan i sale, by stworzyć optymalne warunki do pracy z dziećmi.

RM: Ile klas, uczniów i nauczycieli jest zaangażowanych w tenisowe wuefy w Waszej Szkole?

ZA: Na dzień dzisiejszy w naszej klasie trenuje aż trzynaście klas. Są to dwie klasy I, dwie klasy III, cztery klasy IV, dwie klasy V, dwie klasy VI i jedna VII. Zajęcia tenisowe prowadzi 4 nauczycieli.

RM: Co podczas zajęć najbardziej podoba się dzieciom? Jakie ćwiczenia, gry i zabawy sprawiają im najwięcej radości?

PZ: Szczerze, możemy odpowiedzieć, że każde z proponowanych ćwiczeń sprawiają dzieciom radość. Dla dzieci tenis jest nowością, czymś zupełnie innym niż gra w piłkę nożną, koszykówkę, czy dwa ognie. Nasi uczniowie są zachwyceni tą dyscypliną sportową. Widzimy, że sprawia im to tyle radości co nam, prowadzącym. Oczywiście dzieci są niecierpliwe i chciałyby już grać rakietami na dużych kortach. Staramy się tak układać zajęcia, by były atrakcyjne i przybliżały je do tego celu.

RM: Jakie widzicie plusy uczestnictwa w akcji dla Waszej Szkoły?

ZA: Udało się złamać stereotyp, że tenis jest tylko dla wybranych. Dzięki tenisowym wf-om stwarzamy dzieciom szansę spróbować tej dyscypliny sportu. Mogą przekonać się, czy jest to ich dziedzina. To odskocznia od najbardziej popularnych zajęć: piłki nożnej czy koszykówki. Dla naszej szkoły to też wydaje nam się swoista reklama, że prowadzimy takie zajęcia.

RM: Wiem, że również kadra bardzo zainteresowała się tenisem. Czy to znaczy, że wkrótce będziemy mogli Was spotkań na turniejach amatorskich?

PZ: Oczywiście bardzo chętnie, ale widzimy, że sami potrzebujemy jeszcze wielu treningów, by spróbować swoich sił w turniejach:) Pragniemy doszkalać się także w różnego rodzaju szkoleniach i kursach instruktorskich.

RM: Trzymam kciuki za dalsze sukcesy pedagogiczne. Powodzenia na zawodach międzyszkolnych!

Zdjęcia: SP nr 35 w Poznaniu

Żywienie młodego tenisisty

O różnych aspektach zdrowego jedzenia z byłą tenisistką, a obecnie trenerką i dietetykiem – Anią Pałaszkiewicz.

Redaktor Marchewka (RM): Od kilku lat jesteś związana z Akademią Tenisa Prince. Pretekstem do naszego spotkania jest Wasz najnowszy projekt. Wiąże się on ze wzmocnieniem teamu trenerskiego o Twoje kompetencje – dietetyka. Czy mogłabyś powiedzieć coś więcej na ten temat?

Ania Pałaszkiewicz (AP): Serdecznie dziękuję za zaproszenie do rozmowy. Od dłuższego czasu prowadzę facebook’owy fanpejdż „DiT – dieta i tenis” oraz jestem trenerką w Akademii Tenisa Prince. Teraz wspólnymi siłami, dzięki zaufaniu, którym obdarzył mnie założyciel Akademii Michał Stiewing wystartujemy z nowym wyjątkowym projektem. To niesamowite, że łącząc siły pod jednym szyldem „Akademii Zdrowia Prince” będziemy mogli całościowo wspierać naszych tenisistów i ich rodziców.

RM: Korzystając z okazji porozmawiajmy o żywieniu. Jakie są z Twojego doświadczenia najczęściej popełniane błędy żywieniowe dzieci?

AP: Najczęściej popełniane błędy, które widać gołym okiem w szkołach, przedszkolach i podczas półkolonii to niespożywanie śniadań. Żyjemy w ciągłym pośpiechu, nie ma się co dziwić, że często dajemy dzieciom się wyspać zamiast sadzać w jadalni nad miską z mlekiem. Ważne jest, aby słuchać naszych pociech i dawać im wybór, nie wszyscy mają apetyt z rana, ale nie oznacza to sytuacji bez wyjścia. Najprostsze rozwiązanie to wcześniej wstać, aby się rozbudzić, wypić coś ciepłego i zjeść posiłek, który sprawi nam przyjemność. Jedni wybiorą suchy chlebek i owoc, inni przychylnym okiem spojrzą na jajecznicę czy omlet. Bardzo ważna jest cała otoczka porannej sytuacji, pozytywne nastawienie rodzica, estetyczne nastawienie oraz spokój. Nikogo nie przekonamy do zjedzenia śniadania dając mu na to 3 minuty zaraz po wstaniu z łóżka
Drugą istotną kwestią jest to co piją mali sportowcy. Bardzo często są to słodzone napoje, także gazowane albo te udające herbatę. Nasze dzieci naprawdę nie potrzebują tyle cukrów prostych w swojej diecie. Problem jest też wtedy, kiedy dzieci nie odczuwają potrzeby picia i nie przynoszą butelki z wodą na zajęcia. Zazwyczaj są to dzieci z nadwagą.
Trzecim, poważniejszym złym nawykiem jest spożywanie zbyt dużej ilości żywności przetworzonej, tzn. paluszków, ciasteczek, chipsów, wafelków, batoników, lizaków. Panuje ogólna opinia, że skoro trenują i dużo się ruszają to mogą, zwłaszcza tyczy się to osób o szczupłym wyglądzie. Nie bierzemy pod uwagę, że te produkty zawierające duże ilości soli, cukru i tłuszczu uzależniają. Dzieci spożywając je mimo, że nie przybierają na wadze utrwalają złe nawyki żywieniowe. Wejdą w dorosłość z balastem, którego później trudno się pozbyć. Zwłaszcza, gdy wyjdą ze szkoły, w której mają obowiązkowo WF cztery razy w tygodniu i pójdą do pracy „za biurkiem”. Nasze dorosłe dzieci więcej czasu zaczną spędzać w pozycji siedzącej i wtedy te nawyki zaczną procentować nadmierną masą ciała. Dlatego tak ważne jest, aby od najmłodszych lat nabywały prawidłowych postaw.

RM: Większość „diet” wiążą się z radykalnymi zmianami, które są na tyle skomplikowane i trudne do wdrożenia, że często bardzo szybko się z nich rezygnuje. Wy stawiacie na edukację krok po kroku.

AP: Zgadza się, nasze działania będą oparte na regularności i stopniowym wprowadzaniu zmian. Niczego nie nakazujemy, tak jak wcześniej wspomniałam postaramy się na różnych płaszczyznach docierać z przesłaniem #healthylifestyle do naszych klientów. Wspieranie i pokazywanie zdrowszych opcji, a następnie wspólne osiąganie celu jakim jest utrzymanie dobrej formy, zarówno przez dzieci jak ich rodziców, ciocie, babcie itd. Nie zapominamy jak ważna jest aktywność fizyczna, a żeby być aktywnym trzeba dobrze jeść.

RM: Coraz więcej firm produkujących żywność próbuję za wszelką cenę przekonać konsumentów, że oferuje „zdrowe produkty”. W sklepach natrafiamy na zdrowe ciastka, napoje gazowane, a nawet pączki. Jak w takim chaosie odnajdują się rodzice Waszych podopiecznych?

AP: Z jednej strony jest chaos, w którym trudno jest się odnaleźć, z drugiej strony mamy tez o wiele większy wybór niż mieli nasi rodzice, tylko pozostaje nam nauczyć się mądrze z tego korzystać. Mimo wszystko często się gubimy. Tę kwestię również przybliżymy w Akademii Zdrowia Prince. Należy jednak trzymać się zasady, że zdrowe słodycze to świeże owoce i warzywa, orzechy, suszone owoce i gorzka czekolada. Wszystko spożywane w umiarkowanych
ilościach da naszym dzieciom same korzyści, a nawet może sprawić, że zapomną o przetworzonych łakociach. Nie dajmy się nabrać na zdrowe batony owsiane zlepione masą z cukru czy syropów. Fakt, że ciasto zamiast cukru zawiera daktyle nie znaczy, że mamy zjeść jego całą blachę. Pączek to pączek, nie może być zdrowy, a bogate w witaminy są owoce, a nie lizaki. Powinniśmy pamiętać, że są to produkty cukiernicze, których spożycie należy ograniczać. Jednocześnie nie popadajmy w skrajności i świętujmy tłusty czwartek tłustym pączkiem (albo lepiej pieczonym )

RM: Obserwuje się rosnące zainteresowanie wegeterianizmem i weganizmem. Czy spotkałaś się w swoje pracy z dziećmi, które nie jedzą produktów zwierzęcych?

AP: Tak, zazwyczaj są to całe rodziny wegetariańskie lub wegańskie, które świadomie rezygnują ze spożywania produktów odzwierzęcych. Ważne jest żeby bilansować posiłki, dostarczać makroelementy z różnych źródeł. Często wśród młodych ludzi panuje moda, podobnie jak z dietą bezglutenową czy bez laktozy. Po jakimś czasie wraca się do tradycyjnego modelu żywienia, bo zbyt uporczywe staje się przygotowywanie posiłków lub brakuje pomysłów na nie. W sytuacji gdy pojawiają się dzieci, czyli w przypadku rodzin na diecie roślinnej stosowanie urozmaiconych jadłospisów i wiedza na temat takiej diety jest często większa niż niejednego dietetyka!

RM: Raz na jakiś czas zmieniają się zalecenia związane z odżywaniem. Jak wygląda obecna piramida żywieniowa.
Jakie ostatnio wprowadzono zmiany?

AP: W 2016 r. eksperci Instytutu Żywności i Żywienia opracowali piramidę żywieniową dla dzieci i młodzieży, w której u podstawy znalazła się codzienna aktywność fizyczna. W opisie piramidy znajdziemy zalecenia, aby warzywa i owoce spożywać jak najczęściej i w jak największej ilości. Produkty zbożowe, które serwujemy na nasz stół powinny być pełnoziarniste. Zwraca się także uwagę, aby unikać soli, cukru i słodyczy. Zachęcam wszystkich żeby od tych punktów zaczęli wprowadzanie zdrowych nawyków żywieniowych w swoich domach, później już będzie tylko łatwo, smacznie i przyjemnie!

RM: Kiedy startuje Akademia Zdrowia Prince, do kogo jest skierowana i jak można wziąć udział w jej zajęciach?

AP: ”Akademia Zdrowia Prince” startuje już w kwietniu, jest skierowana głównie do dzieci uczęszczających na zajęcia tenisowe oraz ich rodziców. Oczywiście nie zamierzamy zamykać się we własnym gronie i zapraszamy również osoby spoza naszego klubu, zainteresowane tematyką żywienia i sportu. Akademia Zdrowia Prince skupia się na całościowym podejściu do tzw. zdrowego trybu życia. Zatem nie tylko żywienie, nie tylko tenis raz czy dwa w
tygodniu, ale wiele innych ciekawych propozycji dla całej rodziny. Rozpoczynamy blogiem na stronie www.tenispoznan.pl, na którym znajdą się ciekawostki dietetyczne oraz przepisy na smaczne dania i przekąski. Kolejnym krokiem będzie cykl spotkań skupiających się na szeroko pojętej tematyce żywienia i wszechstronnego rozwoju dziecka. Do września przedstawimy pełną ofertę, w której znajda się prawdziwe „smaczki”, już nie możemy się doczekać! Zachęcamy wszystkich do śledzenia naszych profili w mediach społecznościowych, gdzie będziemy informować o wszystkim na bieżąco.

Tenisowy rekordzista Guinnessa

O niezwykle oryginalnym i szalonym pomyśle przyciągającym uwagę zarówno mainstreamowych mediów, jak i redaktora Marchewki ze świeżo upieczonym rekordzistą Guinnessa – Jędrzejem Myszkowskim.

Jędrzej maraton tenisowy rozpoczął w zeszły piątek (23.03.2018) o godzinie 10:00. Do pobicia rekordu Guinnessa potrzebował rozegrać minimum 37 meczów tenisowych pod rząd. Zadanie zostało wykonane z nawiązką. Polak rozegrał 42 mecze oraz na korcie spędził 45 godzin i 6 minut. Poprzedni rekordzista Mike Mitchell rozegrał 36 spotkań w czasie 34 godzin. Rekord został pobity aż o 6 spotkań tenisowych, a Jędrzej na korcie spędził o ponad 11 godzin więcej.

Redaktor Marchewka (RM): Skąd pomysł na bicie rekordu Guinnessa?

Jędrzej Myszkowski (JM): Pomysł narodził się spontanicznie, podczas zmiany miejsca pracy. Przeprowadziłem się z Leszna do Nowego Sącza. Rekord to odskocznia, chciałem zrobić coś nowego, zrealizować swoje marzenia, a dzięki temu dać się poznać większej liczbie ludzi.

RM: Bijąc rekord zwróciłeś na siebie uwagę całej tenisowej (i pewnie nie tylko tenisowej) Polski. Dowiedzieliśmy się, że jesteś niezwykle zdeterminowany i wytrzymały. Kim jest Jędrzej Myszkowski i co robi na co dzień?

JM: Na co dzień jestem terenem w szkole tenisa Grzegorza Jeża. Prowadzę zajęcia tenisowe i ogólnorozwojowe. Angażuję się również w działania promocyjne, mające przyciągnąć jak najwięcej osób do tenisa. Jako dziecko nie grałem jako zawodnik. Tenisem zainteresowałem się stosunkowo późno, dopiero w wieku 14 lat. Wcześniej trenowałem wyczynowo szermierkę. Po kontuzji kolana przerwałem uprawianie tego sportu. Zobaczyłem Nadala i Woźniacką w telewizji i postanowiłem zająć się ich dyscypliną:)

RM: Ile trwały przygotowania do Twojego wyczynu?

JM: Treningi rozpocząłem na przełomie czerwca i lipca zeszłego roku. Poświęcałem na nie mnóstwo czasu – nawet czternaście godzin tygodniowo. Miały on głównie charakter ogólnorozwojowy – jeździłem rowerem, biegałem po płaskim i po górach, niekiedy po 3 godziny. Odbywałem również treningi siłowe.Przy okazzi chciałem bardzo podziękować trenerowi Wojtkowi Mrozowi – to on czuwał nad przygotowaniami. Zgłoszenie do bicia rekordu wysłaliśmy w październiku. W grudniu dostaliśmy zgodę na podjęcie próby.

RM: Jak wyglądały te długie godziny na korcie?

JM: Mecze rozgrywane były według oficjalnych zasad ITF. Pomiędzy gemami i setami obowiązywały standardowe przerwy. Po każdej godzinie gry przysługiwało mi 5 minut przerwy. Mogłem ten czas kumulować – maksymalnie do 20 minut. Taką też przyjęliśmy taktykę. Co 4 godziny schodziłem z kortu na 20 min. To był czas na większy posiłek, pracę fizjoterapuety, a w późniejszym okresie na skorzystanie z butli tlenowej. Brałem też szybkie zimne kąpiele. Przy zmianie stron po nieparzystych gemach albo po secie jadłem żele energetyczne i batoniki.

RM: Bicie rekordu na pewno musiało odbywać się zgodnie z pewnymi wymaganiami organizacyjnymi?

JM: Zgadza się. Mecz nagrywany był za pomocą 3 niezależnych kamer. Jedna z nich musiała być przez cały czas skierowana na mnie. Czas odmierzały 3 zegary. Od początku do końca musieli towarzyszyć mi przynajmniej dwaj świadkowie. Zarówno oni, jak i oficjalny sędzia zmieniali się co 4 godziny. Między jednym, a drugim meczem nie mogło być więcej przerwy niż 120 sekund. To czas na szybkie wyszczotkowanie kortu przez świadków oraz pamiątkowe zdjęcie. Kolejni zawodnicy musieli wchodzić na kort rozgrzani i gotowi do gry.

RM: Rozegrałeś 42 mecze. Kim byli Twoi przeciwnicy?

JM: Większość przeciwników dobierałem sam. To amatorzy, ale również trenerzy tenisa oraz przedstawiciele sponsorów. Musieli mieć ukończone 16 lat. Początkowo zakładaliśmy, że mecz będzie trwał średnio 1,5 h. W trakcie próby okazało się, że spotkania przeciętnie były krótsze aż o 15 minut. Musieliśmy przez to dobierać dodatkowe osoby. Bardzo dziękuję wszystkim uczestnikom, szczególnie tym, którzy zgodzili się przyjechać na korty o 4 w nocy. Niektóre mecze były stosunkowo krótkie, ale nie brakowało również takich bardzo zaciętych. W sumie rozegrałem aż 7 meczów trzysetowych, w których zdarzały się wymiany po liczące po 15 odbić.

RM: Co było najtrudniejsze w tej próbie?

JM: Dwa tygodnie przed biciem rekordu nabawiłem się kontuzji kolana. Obawiałem się, że może się odnowić w trakcie gry. Okazało się jednak, że kolana spisały się znakomicie. Byłem również świetnie przygotowany wydolnościowo. Czułem, że mógłbym rozegrać jeszcze kilka meczów, gdyby nie ręka. W ostatnich pojedynkach miałem problem z utrzymaniem rakiety.

RM: Ile ważyła Twoja rakieta?

JM: 285 gramów – grałem Yonexem z naciągiem na 24 kg.

RM: Ile spałeś po próbie?

JM: Pierwszy sen był krótki – trwał zaledwie 4 godziny. Po nim wziąłem udział w kolacji z całym sztabem pomagającym mi w przeprowadzeniu próby. Miałem olbrzymi apetyt. Byłem gotowy zjeść wszystko. Nawet parówki z nutellą. Dopiero po kilku godzinach odczułem potrzebę snu. Rozmawiamy w czwartek, kilka dni po zakończeniu bicia rekordu. Do teraz czuję, że organizm jest jeszcze rozregulowany. Mógłbym zasnąć w każdych warunkach.

RM: Wspomniałeś o sztabie. Kto pomagał Tobie w przygotowaniach?

JM: Chciałbym podziękować wszystkim, którzy mnie wspierali. W próbę zaangażowani byli: Karolina Jackowska – Akademia Trenerów Tenisa, Agnieszka Bekier, Agnieszka Plewka, Dawid Popielas, Szymon Ramota, Asia Szczepanik, Kuba Skwarło, Karolina Żywczak, Grzegorz Jeż, Mikołaj, Marta, Kamil Myszkowscy, Gracjana Tokarz, Jakub Tokarz, Piotr Prusak, Mateusz Prusak, Przemek Głowacki. Dziękuję również sponsorom Yonex, Mercedes, Fakro, ViaCon, Nutrend.

RM: Czy masz plany związane z kolejnym wyczynem?

JM: Oczywiście. Interesuje mnie kilka rekordów. Chciałbym zaprosić do Polski Mike’a Mitchell’a i pobić z nim rekord wynoszący około 60 godzin ciągłego grania. Ciekawym rekordem jest też skakanie na skakance przez 34 godziny non stop oraz przebiegnięcie 850 km na bieżni elektrycznej. Marzę o tym żeby zostać najbardziej utytułowanym polskim rekordzistą Guinnessa.

RM: Może połączymy siły i zorganizujemy bicie sportowego dziecięcego rekordu z redaktorem Marchewką?

JM: Jasne! Dlaczego nie?

Zdjęcia: Jędrzej Myszkowski

Wsparcie dla tenisa w Szczecinie

W piątek odwiedziłem nową halę tenisową w Szczecinie, która dzięki podpisanemu porozumieniu między miastem, a firmą motoryzacyjną nosi obecnie nazwę KIA Polmotor Arena.

W związku ze współpracą sponsora tytularnego, a także stworzonego projektu „Wspieramy szczeciński tenis” Grupa Polmotor będzie między innymi współorganizowała turnieje dziecięce, a także wspierała finansowo dzieci w dalszym kształceniu kolejnych gwiazd tenisa.


„Nam właśnie najbardziej zależy, by pomóc najmłodszym. Chcemy wspierać wszystkie turnieje tu rozgrywane i mam nadzieję, że to przysłuży się rozwojowi tenisa i wkrótce na dużych arenach zobaczymy szczecińskich zawodników” – dodał Jan Przepłata, prezes Grupy Polmotor.

Podczas podpisania porozumienia został zorganizowany turniej dla najmłodszych tenisistów w wieku od 5 do 9 lat, którzy otrzymali puchary, medale za uczestnictwo, koszulki tenisowe, vouchery na zakup sprzętu tenisowego oraz gadżety związane z marką Kia.

W uroczystości wzięli udział przedstawiciele Polskiego Związku Tenisowego: prezes Mirosław Skrzypczyński, dyrektor zarządzający Magdalena Rejniak-Romer, sekretarz generalny Sławomir Kimaszewski i szef wyszkolenia Rafał Chrzanowski.

Tysiące tenisowych dzieci...

Trudno przeoczyć imponującą liczbę postów Gogolińskiego Klubu Tenisowego relacjonującego regularne spotkania i treningi pokazowe w szkołach i przedszkolach. Cotygodniowe wizyty w nowych placówkach. Duże, zorganizowane grupy dzieci odwiedzających korty. Postanowiłem dowiedzieć się więcej na temat tenisowej inicjatywy realizowanej w niewielkiej (6 tyś. mieszkańców) miejscowości na opolszczyźnie. Dotarłem do Arkadiusza Frączyka – pomysłodawcy projektu „Aktywni w Regionie”

Redaktor Marchewka (RM): Na czym polega prowadzona przez Was akcja?

Arkadiusz Frączyk (AF): „Aktywni w Regionie” jest programem upowszechniania tenisa na terenie powiatu krapkowickiego. Jego głównym założeniem jest pokazanie tej wspaniałej dyscypliny sportu WSZYSTKIM dzieciom z naszego powiatu.

RM: O jakiej liczbie dzieci mówimy?

AF: Do tej pory odwiedziliśmy 31 szkół i 35 przedszkoli oraz kilka oddziałów przedszkolnych mieszczących się przy szkołach podstawowych. W darmowych zajęciach wzięło udział już ponad 3500 dzieci i liczba ta stale rośnie. Odwiedzamy zarówno duże placówki, do których uczęszcza ponad 200 dzieci, jak i malutkie liczące zaledwie 9 uczniów. Każde dziecko jest dla nas ważne! Grupy wykazujące szczególne zainteresowanie tenisem po przeprowadzonych przez nas zajęciach odwiedzają nasze korty.

RM: Skąd pomysł na realizację tej akcji?

AF: W powiecie krapkowickim nigdy nie było klubu tenisowego. Powiat nie posiada tradycji tenisowych przenoszonych z rodziców na dzieci. Dzieci często robią różne rzeczy naśladując rodziców, a rodzice zapisują dzieci na sporty, które sami uprawiali. Skoro większość rodziców nigdy nie grała w tenisa, klub postanowił skupić jednocześnie swoją uwagę na upowszechnianiu tenisa wśród dzieci („Aktywni w Regionie”), jak i dorosłych (kursy Tenis Xpress).
Choć szkolimy osoby w każdym wieku, to dzieci są fundamentem naszego klubu i to na nich powinna być skupiona największa uwaga, stąd pomysł na tę akcję.

RM: Ile osób jest w nią zaangażowanych?

AF: Pierwsze zajęcia przeprowadziliśmy w dwóch szkołach podstawowych nr 2 i nr 3 w Gogolinie wspólnie z trenerem Grzegorzem Galus. Niestety trener musiał więcej czasu poświęcić na dokończenie studiów, dlatego pozostałe placówki odwiedziłem sam. W akcję zaangażowany jest cały zespół GKTenis, w tym m. in. pan prezes Roman Miś i wiceprezes Rafał Miś oraz pani Sandra Skrzydło zajmująca się na co dzień sprawami administracyjnymi klubu.

RM: Przyglądając się Waszej działalności natknąłem się na akcję „Aktywny Przedszkolak”? Co to takiego?

AF: To kontynuacja programu „Aktywni w Regionie” zapoczątkowana wspólnie z panią Renatą Szymik – dyrektorką Publicznego Przedszkola Nr 6 ze Zdzieszowic. Skupia się on na rozwoju psycho-fizycznym dzieci w wieku przedszkolnym, upowszechnieniu aktywności ruchowej oraz popularyzacji tenisa. System szkolenia opieramy na zasadach programu „Tenis 10” Polskiego Związku Tenisowego. Złożyliśmy dokumenty umożliwiające otrzymanie licencji PZT. Szkolenie rozpoczynamy od „Pierwszego Kroku”, który jest autorskim programem Krzysztofa Waltera z warszawskiego klubu Tie-Break. Obecnie w programie biorą udział przedszkola: Publiczne Przedszkole Nr 3 z Gogolina, Publiczne Przedszkole Nr 1 z Gogolina, Zamiejscowy Oddział Przedszkola Nr 1 mieszczący się w Góraźdzach, Odział Przedszkolny mieszczący się przy PSP Nr 3 w Gogolinie oraz Publiczne Przedszkole Nr 6 ze Zdzieszowic. Głęboko wierzę że liczba Aktywnych Przedszkolaków w najbliższym czasie się zwiększy.

RM: Jakie plany na przyszłość?

AF: Pomysłów mamy dużo, ciekawe czy uda się nam je zrealizować. Chcemy dalej upowszechniać tenis, tak, aby można było go uprawiać również w przedszkolach i na lekcjach WF-u. Staramy się pamiętać, że dzieci uczą się grać w tenisa po prostu grając mecze, ligowe jak i turniejowe. Dlatego też organizujemy cykl turniejów GKTenis Kids Cup oraz Junior Ligę GKTenis.

Zdjęcia: Arkadiusz Frączyk

Polacy nie gęsi... swoje piłki mają:)

Tym razem o polskiej marce piłek, siatek i rakiet do mini tenisa.

Redaktor Marchewka (RM): Zapewne sporo osób ucieszy fakt, że pojawiła się polska marka piłek, rakiet tenisowych oraz siatek dedykowanych dzieciom grającym w kategoriach „Tenis 10”. Skąd pomysł na utworzenie marki GO. TENNIS?

Krzysztof Wierszyłłowski – właściciel marki GO. TENNIS (KW): Marka GO.TENNIS to chęć działania, pójścia do przodu i upowszechniania tenisa wśród dzieci. Po prostu „GO.TENNIS“! Wierzymy, że zdobędziemy zaufanie dzieci, trenerów, klubów, szkół oraz wszystkich tych, którzy będą chcieli korzystać ze sprzętu do mini tenisa.

RM: Co znajdziemy w pierwszej kolekcji?

KW: W startowej kolekcji znajdują się rakiety: 17”, 19”, 21”, 23”, 25”, piłki RED, GREEN, ORANGE oraz siatki 3 i 6 metrowe. To na dobry początek. Nasza pierwsza kolekcja już dzisiaj – chwilę po wejściu na rynek – zyskuje swoich stałych odbiorców. Mamy dużo pozytywnych opinii od organizatorów turniejów, klubów i trenerów, z czego się bardzo cieszymy. Napędza nas to dalszego działania i wyzwala chęć tworzenia sprzętu o wysokiej jakości, a zarazem przystępnej cenie. Co dalej? Lubimy zaskakiwać. Prosimy o odrobinę cierpliwości.

RM: Czym kierowaliście się projektując pierwsze modele?

KW: Rakiety mają atrakcyjną, przyjazną dla dzieci grafikę, ale najważniejsze jest to, że chwytając którąkolwiek z nich, czuje się, że ma się do czynienia z wysokiej jakości sprzętem, który „leży” w ręce. Produkowane przez nas piłki przeszły liczne testy. Zależało nam przede wszystkim na długiej „żywotności“. Bardzo się cieszę, bo udało nam się uzyskać pożądane parametry. Również siatki GO.TENNIS poddawane były wielu próbom. Już teraz wiemy, że z perspektywy czasu i efektu, opłacało się. Chcieliśmy, aby trzymetrowa siatka była lekka, ale jednocześnie bardzo stabilna i trwała, z mocnymi gumami do naciągnięcia. Nasza „sześciometrówka“ dzięki specjalnym rzepom jest dobrze naciągnięta, można ją szybko złożyć. Jest również lekka, co jak na siatkę o takiej długości nie było łatwe do osiągnięcia.

RM: Obecnie w Polsce pojawia się coraz więcej inicjatyw skupionych wokół programu „Tenis 10”. Czy planujecie związanie się z którąś z nich?

KW: Mnogość inicjatyw to na pewno efekt sprawnego działania PZT, który wrócił do wcześniejszej koncepcji upowszechniania tenisa przez aktywne działanie w sferze „Tenis 10“. W samej Wielkopolsce jest ich cała masa: „Dzieciaki do rakiet”, turnieje „Tenis 10 Cup o puchar Agnieszki Radwańskiej“, „Mam Tenisowy Talent“, „Festiwal Tenisa“, inicjatywy poszczególnych trenerów. W całej Polsce działań „Tenis 10“ jest coraz więcej. Bardzo się z tego cieszę. GO.TENNIS w tym roku pojawi się na „Mam Tenisowy Talent” na Kortowie i „Festiwalu Tenisa” oraz na turniejach trener Iwony Kowalskiej – Arteniuk w jej szkole tenisowej.

RM: Gdzie można znaleźć więcej informacji na temat Waszych produktów?

KW: Nasza strona ma być wyjątkowa i jest teraz w przygotowaniu, więc zapraszam na naszego facebooka oraz do kontaktu mailowego krzysztof@gotennis.com.pl

RM: Jakie są aspiracje związane z marką GO. TENNIS? Rynek polski, czy może docelowo działania globalne?

KW: GO.TENNIS ma iść do przodu globalnie, ale powoli realnie oceniając swoje możliwości.

Mini tenis w obozie dla uchodźców w Lesbos

Tym razem o zupełnie innym wymiarze sportu i lekcji tenisa. Rozmowa z Markiem Durskim, który pod koniec zeszłego roku spędził wraz z żoną i dziećmi kilka tygodni pomagając uchodźcom na greckiej wyspie Lesbos.

Redaktor Marchewka (RM): W mediach społecznościowych pojawia się coraz więcej zdjęć nowiutkich mini-siatek rozkładanych w pięknych halach. Dzieci grają starannie dobranymi rakietami podczas świetnie zorganizowanych turniejów. Trudno uwierzyć, że fotografie które przedstawiasz, były zrobione w Europie i to zaledwie kilka miesięcy temu.

Marek Durski (MD): Świat, który nas otacza, nigdy nie jest jednowymiarowy. Zawsze istnieją miejsca, które wyglądają atrakcyjnie, na które kierujemy nasz wzrok w pierwszej kolejności. Za nimi, z dala od naszych oczu, kryją się przestrzenie, które obarczone są jakimś błędem, które niekoniecznie chcemy oglądać. Kryzys uchodźczy to jeden z marginesów naszej rzeczywistości i obrazy z nim związane nie są tym, co wypełnia naszą codzienność.   

RM: Na czym polega Twoja misja i skąd pomysł, żeby wziąć ze sobą siatki i rakiety do tenisa?

MD: Na Lesbos pojechałem razem ze swoją rodziną, pomagać ludziom tak, jak potrafię, czyli przez sport. Droga morska z Turcji na wyspę jest uważana za bezpieczną i decyduje się na nią wiele rodzin z dziećmi, z takich krajów jak Syria, Irak i Afganistan. W obozach przebywa w związku z tym wiele dzieci, które mają bardzo dużo wolnego czasu, a jednocześnie muszą się borykać z traumą różnych dramatycznych przeżyć. Ruch i sportowe aktywności mogą być w takich okolicznościach dobrą odskocznią od trosk dnia codziennego. To mechanizm, który wszędzie na świecie i w każdej sytuacji działa tak samo, zarówno wśród dorosłych jak i dzieci. Aktywność ruchowa, zabawa, czasami odrobina rywalizacji sportowej zawsze wywołują uśmiech i radość. Nawet jeżeli jest to chwilowy stan, to tym dzieciom na pewno pomaga… W praktyce skoncentrowaliśmy się na prowadzeniu prostych zajęć tenisowych i piłkarskich na terenie organizacji One Happy Family. Dodatkowo moja żona Marta zaczęła prowadzić zajęcia fitness dla dorosłych, a pod wpływem istniejących potrzeb zbudowaliśmy prawdziwe boisko do siatkówki plażowej. 

RM: Jaka była reakcja dzieci na tenis? Dla większości był to zapewne pierwszy kontakt z tą dyscypliną?

MD: Przygotowując się do realizacji zajęć z dziećmi na wyspie, byłem przekonany, że będziemy musieli wspiąć się na wyżyny sztuki trenerskiej, żeby je zainteresować tenisem. Liczyłem też, że zainteresujemy nim głównie dziewczynki, na czym mi zależało. Rzeczywistość okazała się zupełnie inna. Nie wziąłem pod uwagę pochodzenia tych dzieci. Nie miałem doświadczenia. Dla większości z nich kontakt z tenisem był pierwszą okazją do dotknięcia rakiety tenisowej, chwycenia małej, kolorowej piłki. Ich wymagania względem trenera i zajęć okazały się bardzo podstawowe. W gruncie rzeczy cieszyły się na sam widok tego, co rozkładaliśmy. Zainteresowanie zajęciami było bardzo duże.

RM: Wspominałeś, że znalazłeś osobę, która kontynuuje podjęte przez Ciebie działania.

MD: Ideą organizacji One Happy Family, z którą współpracowałem na Lesbos, jest pełna współpraca i zaangażowanie w możliwie wiele zajęć samych uchodźców i uchodźczyń. Jadąc tam, od samego początku jednym z moich celów było wytypowanie osób, które mogłyby wykorzystywać przesłany przeze mnie sprzęt i kontynuować zajęcia z dziećmi.   

Kandydaci znaleźli się bardzo szybko i po naszym wyjeździe zajęcia były kontynuowane przez młodego Erytrejczyka oraz Syryjczyka. W tej chwili siatki do mini tenisa rozkłada już tylko ten pierwszy, przysyłając nam od czasu do czasu zdjęcia i filmy. Młody Syryjczyk został przeniesiony w okolice Aten, gdzie oczekuje na dalszy ciąg procesu azylowego.

RM: Czy jako środowisko tenisowe/ sportowe możemy według Ciebie zrobić coś żeby pomóc?

MD: Nikos Katsouris, który poświęcił, wraz ze swoją małżonką, całe swoje życie pomocy uchodźcom na wyspie Lesbos, mówi: „If you can help, just do it”. Sport ma wiele do zaoferowania. Poprzez sport możemy poprawiać los ludzi będących w ciężkich sytuacjach życiowych, organizując im czas wolny. Realizując imprezy sportowe można szerzyć pewne idee i zbierać środki finansowe. Wydarzenia sportowe przykuwają uwagę, gromadzą ludzi, a to jest zawsze dobra okazja do przekazania jakiegoś konkretnego komunikatu. Na pewno wiele, dla szerzenia świadomości o kryzysie uchodźczym, mogłyby zrobić tzw. gwiazdy sportu czy tenisa. Często są to osoby koncentrujące na sobie uwagę ogromnej liczby osób. Jedno zdjęcie, kilka słów umieszczonych przez nich w mediach społecznościowych mogłoby sporo zmienić.   

RM: Czy masz jakieś dalsze plany związane z pomocą ofiarom kryzysu uchodźczego ?

MD: Na ten moment będę na pewno dalej „związany” z wyspą Lesbos, na którą przybywa bardzo dużo rodzin z dziećmi. Już wkrótce w Poznaniu organizujemy happening biegowy „Kilometry dla Morii – bieg solidarności z uchodźcami i uchodźczyniami”, którego głównym celem będzie szerzenie świadomości o miejscu, które w swojej postaci nie powinno istnieć w Unii Europejskiej oraz okazjonalna zbiórka pieniędzy. Razem z małym NGOsem, Sport for Refugees, mamy w planie zbudowanie małego, tymczasowego pomieszczenia na terenie organizacji One Happy Family, tak aby zajęcia sportowe dla uchodźców i uchodźczyń mogły się odbywać także przy złej pogodzie. Dodatkowo, od początku lipca, razem z poznańskim Stowarzyszeniem Lepszy Świat planujemy otworzyć stałą misje sportową na wyspie, wysyłając tam na jednomiesięczne misje młodych Polaków. To plany na najbliższe miesiące. Zobaczymy co przyniesie bardziej odległa przyszłość. 

Klasy tenisowe!

W świecie tenisa dla dzieci mają miejsce niesamowite inicjatywy…

Radzionków to niewielka miejscowość w województwie śląskim. Najprawdopodobniej nigdy bym o niej nie usłyszał, gdyby nie niezwykła inicjatywa „Klas tenisowych” prowadzona konsekwentnie od kilku lat przez charyzmatycznego dyrektora jednej ze szkół podstawowych, pana Grzegorza Kłaczka.

 

Redaktor Marchewka (RM): Panie Dyrektorze, skąd wziął się pomysł na utworzenie w Radzionkowie klasy tenisowej?

Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 w Radzionkowie – Grzegorz Kłaczek (GK): Pomysł na powstanie klasy, a w zasadzie zorganizowania innego systemu szkolenia dzieci zrodził się podczas obserwacji treningów mojej córki. Kasia uprawiała tenis przez 6 lat. Nie osiągnęła wielkich sukcesów, choć grała na dobrym poziomie. Lubiła trenować, startować w zawodach. Przyglądając się z boku organizacji treningów i turniejów tenisowych stwierdziłem, że przy pomocy nauczycieli potrafię zorganizować lepsze szkolenie w zarządzanej przeze mnie placówce. Tworząc klasę sportową myślałem o tym, co mogę dać innym dzieciom trenującym tenis, czego moje dziecko nigdy nie dostało.

RM: Kiedy został zorganizowany pierwszy nabór?

GK: Przygotowania do otwarcia klasy sportowej trwały dwa lata. W 2012 roku dzięki wsparciu rodziców udało się uzyskać zgodę Urzędu Miejskiego w Radzionkowie na otwarcie pierwszej klasy tenisowej.

RM: Kto może zostać uczniem takiej klasy? Czy musi spełniać jakieś specjalne wymagania?

GK: Uczniem klasy tenisowej może być każde dziecko, które przejdzie testy sprawnościowe. Do pierwszej klasy szkoły podstawowej może uczęszczać 25 uczniów. Jeżeli chętnych jest więcej niż dostępnych miejsc, dokonujemy selekcji na podstawie uzyskanych wyników.

RM: Jak w praktyce wyglądają zajęcia w Państwa Szkole? Gdzie się odbywają?

GK: Nasze zajęcia obejmują aż 10 godzin wychowania fizycznego w tygodniu (2 godziny wf-u dziennie). Składają się na to cztery godziny zajęć na sali gimnastycznej i sześć godzin na kortach. W pierwszej klasie dzieci ćwiczą w grupie liczącej około 10-12 uczniów. Później, na podstawie umiejętności tworzymy mniej liczne grupy. Od czwartej klasy najzdolniejsi uczniowie realizują Indywidualny Tok Nauczania. Na bieżąco dostosowujemy nasz system do potencjału uczniów.

RM: Czy uczestnictwo w zajęciach wiąże się z opłatami?

GK: W szkole założyliśmy Stowarzyszenie, które wspomaga szkolenie dzieci. Rodzice wpłacają miesięcznie na rzecz Stowarzyszenia od 50 do 70 zł.

RM: Przy takim wymiarze godzin to wręcz symboliczna opłata. W jaki sposób „zarażacie” mieszkańców Radzionkowa tenisem?

GK: Organizujemy turnieje, a także wiele imprez promujących tenis w naszym środowisku. Ponadto dbamy o to, aby nasi uczniowie brali udział w zawodach tenisowych, choć również zachęcamy ich do uprawiania innych dyscyplin.

RM: Kilka tygodni temu w Puszczykowie na nieoficjalnych Zimowych Mistrzostwach Polski do 10 roku życia pojawiło się aż ośmioro uczniów z Państwa Szkoły. To imponująca reprezentacja! Jakie są największe sukcesy Waszych podopiecznych?

GK: Nasi uczniowie bardzo często startują w turniejach tenisowych i osiągają znaczące sukcesy w zawodach wojewódzkich. W jednym sezonie zdobywają ponad 100 medali w różnych kategoriach wiekowych. Obecnie przygotowujemy naszych uczniów do zdobycia medali w Mistrzostwach Polski.

RM: Słyszałem, że projekt szkolny uzupełnili Państwo o kolejną ciekawą inicjatywę, tym razem skierowaną do przedszkolaków. Cóż to takiego?

GK: Rzeczywiście, w tym roku szkolnym dzięki szkoleniom „Dzieciaki do rakiet” rozszerzyliśmy naszą działalność. Postanowiliśmy podzielić się wiedzą i doświadczeniem z nauczycielami pracującymi w przedszkolach. Prowadzimy zajęcia z dziećmi oparte na zabawach z piłkami tenisowymi, koncentrując się na rozwijaniu ogólnej koordynacji ruchowej. Organizujemy również zawody na najsprawniejszą grupę przedszkolaków. Wszystkie te działania są związane z promocją tenisa i mają na celu zainteresowanie dzieci przyjściem do klasy sportowej o profilu tenisowym.

RM: Jakie są ukryte marzenia pomysłodawców tej wspaniałej inicjatywy? Wybitny wynik sportowy, popularyzacja dyscypliny, czy jeszcze coś innego?

GK: Pierwszą i najważniejszą rzeczą jest oczywiście popularyzacja tenisa: rozwijanie ogólnej sprawności uczniów, odkrywanie zdolności motorycznych dzieci i informowanie rodziców o niezwykłych zdolnościach ich pociech, kierowanie do uprawiania innych dyscyplin sportowych, organizowanie indywidualnych treningów dla najzdolniejszych tenisistów i doprowadzenie do klasy mistrzowskiej w swojej kategorii wiekowej. Naszym „dużym” marzeniem jest zwycięstwo w Drużynowych Mistrzostwach Polski. Naturalną potrzebą wynikającą z rosnącego zainteresowania tenisem jest wybudowanie przy szkole hali tenisowej. Obecnie w klasach sportowych trenuje ponad 60 uczniów i korzystanie z wynajmowanej hali znacznie ogranicza naszą działalność. Mam nadzieję, że uda nam się zbudować własny obiekt.

RM: Bardzo dziękuję za wywiad! Gratuluję dotychczasowych osiągnięć i mocno trzymam kciuki za spełnienie wszystkich marzeń.

Zdjęcia dzięki uprzejmości Pana Dyrektora.